Laatste dagen Nieuw Zeeland

27 april 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

24 april 2019

De laatste dagen in Nieuw Zeeland beginnen nu echt, 28 april vlieg ik om 7 uur sochtends naar Cairns, Australië. De laatste dagen ga ik dan ook goed afscheid nemen. Dat begint vandaag met de Whalewatch tour in Kaikoura. Het weer is bewolkten een beetje mistig. Als ik naar de beginplek loop van de tour zie ik naast de kust dolfijnen zwemmen, ik blijf staan en neem foto's tot de tour begint. Op de boot komen we ook langs een groep dolfijnen, deze varen we hard voorbij omdat er een stuk verder op een walvis gespot is. Het moment dat we aankomen op de plek zie ik nog net zijn staart voordat hij onderduikt. Dan begint het wachten, walvissen kunnen 45-60 min onderwater blijven voor ze naar boven gekomen. Tijdens het wachten kregen we nog een show van een Albatros die om de boot heen vloog en over het water scheerden. De walvis konden we volgen door met een apparaat naar het geklik te luisteren en hem zo te volgen en kunnen ze horen wanneer hij naar boven komt. Hij klikt omdat hij niks kan zien, stopt hij met klikken, dan kan hij wat zien en komt dus naar boven. Toen de walvis stopte met klikken duurde het nog 10 minuten voor hij boven was. Hij is 10 minuten lang aan het wateropervlak geweest en ik heb de hele tijd foto's kunnen maken. Hierna dook hij weer onder en was de tourtijd om en gingen terug naar het land. Ontzettend gaaf om een walvis in wild te zien en van zo dichtbij!!

Ow de walvis die ik gezien heb is een mannelijke Sperm Whale, ook wel een potvis genoemd. In de Nieuw Zeelandse oceaan zitten alleen maar mannetjes, omdat de vrouwtjes in de tropen blijven. Vandaar dat ik spreek van een hij en hem.

Na de tour ben ik met de auto naar een punt gereden waar zeehonden te zien waren en heb ik hier ook nog wat tijd doorgebracht. Het was een hele drukke en intensieve dag en ben een beetje zeeziek geworden, morgen moet ik weer een stuk rijden naar Christchurch dus savonds blijf ik in het hostel.

25 april 2019

Vandaag neem ik afscheid van de oceaan, bergen en natuur van Nieuw Zeeland, de laatste dagen zit ik namelijk in een stad. Ik loop nog wat rond in Kaikoura, ga nog eventjes op het kiezelstrand zitten en loop nog naar de top van een klif. Dan is het tijd om naar Christchurch te rijden, onderweg neem ik nog een lifter mee. Wat ontzettend gezellig is en als bedankje krijg ik een koffie. Aangekomen in Christchurch drop ik mijn tassen in het hostel en neem ik afscheid van mijn auto, die ik Noortje gedoopt heb 😂.

26 en 27 april 2019

In Christchurch loop ik wat rond door de stad en de botanische tuin en rust ik uit van het vele rijden en de uitputtende reis van de afgelopen dagen. Ik zit in een fijn hostel in een 4 persoonskamer met maar 1 kamergenootje, we gaan samen nog even het centrum in en lopen wat rond. De laatste dag spreek ik nog met Lucas af en lopen we door de tuinen en drinken een koffie. Overal in Christchurch hangen posters, 'we stand together', 'this is your home you should be safe here'. Ook bij de botanische tuin liggen honderden bloemen en briefjes. De stad is nog steeds in de ban van de aanslag, er is meer politie en beveiliging op straat dan een paar maanden geleden. Toch is de sfeer niet veranderd.

De laatste nacht zit ik in de jucy snoozer naast het vliegveld en heb ik mijn eigen pod waar ik me af kan sluiten van de rest met een eigen rolluikje. Als het goed is heeft morgen niemand last van me als ik om 4 uur 😨 sochtends opsta om mijn vlucht te halen.

Mijn tijd in Nieuw Zeeland is nu echt voorbij, ik heb echt een geweldige tijd gehad en ontzettend leuke mensen ontmoet. Iedereen dienik hier onrmoet heb heeft een rol gespeeld in mijn reis, van klein naar ontzettend groot. Ik ben dankbaar voor mijn tijd hier en zou het zo over nieuw doen. Wel merk ik dat ik ook wel ontzettend zin heb om kennis te maken met een nieuw land. Ik ontvlucht de herfst en winter hier om weer naar de hitte te gaan. Ik heb hier alles gedaan wat ik wilde en ben klaar voor Australië!! 🇦🇺🇳🇿

1. Emmie:
    27 april 2019
    Super meisje
  2. Emmie:
    28 april 2019
    Fijn om te horen, alles gedaan wat je daar wilde doen. Goed zo.